Khamis, 15 November 2012

Rancangan Harian Minggu 3

Tahun : 3 Mutiara
Bilangan Pelajar : 30 orang  
Masa : 8.30-9.30 pagi 
Bidang : Persepsi Estetik

Tajuk : 1.1) Irama 
            1.1.3)   Corak Irama

Hasil Pembelajaran : Aras 2 Mengecam not panjang, not pendek dan tanda rehat daripada sekumpulan bunyi yang diperdengar dengan betul.
                                  Aras 3 Mengenal pasti nilai not dan tanda rehat dalam corak irama yang diperdengar dengan betul.

Aktiviti Pelajar : Mengenalkan bilangan not-not yang berlainan jenis dalam sekumpulan not. 

Pengetahuan Sedia Ada : 1) Murid-murid sudah dapat mengecam nilai not dan tanda rehat yang dimainkan secara terasing dengan betul.

Konsep : Irama

ABM : Papan putih, piano, OHP dengan transparensi sekumpulan not, besi segi tiga

Nilai Murni : Berdikari, hormat-menghormati, kerjasama

KBKK : Mengenal pasti nilai not yang dilihati.




Perkara
Aktiviti
Fokus
Pembelajaran
ABM /
Catatan

Permulaan
(10 minit)
1.0) Guru membuat ulang kaji dengan murid tentang nilai not “minim” dan “krocet”, serta tanda rehat “krocet”.

Jenis nilai not dan tanda rehat.

Papan putih
Perkembangan
(25 minit)
1.0) Guru memainkan sekumpulan not. Murid mendengar.

1.1) Guru mengarah murid supaya mencari keluar bilangan not “minim”, “krocet”, serta tanda rehat “krocet” yang terdapat dalam kumpulan not tersebut.

Mengecam dan mengenalpasti jenis not
Piano






Kemuncak
(20 minit)
1.0) Guru menunjukkan sekumpulan not.

1.1) Setiap murid diagih sebuah besi segi tiga.

1.2) Guru mengarah murid memainkan not-not yang dibaca dengan memainkan besi segi tiga.







Memain alat perkusi berdasar not
OHP dengan transparensi sekumpulan not.

Besi segi tiga

Penutup
(5 minit)
1.0) Guru memain serangkap not. Murid diminta menyebut keluar jenis nilai not dan tanda rehat yang diperdengar dengan urutan yang betul.

Ingatan terhadap jenis not
Piano



Tiada ulasan:

Catat Ulasan