Tahun : 3 Mutiara
Bilangan Pelajar : 30
orang
Masa : 8.30-9.30 pagi
Bidang : Persepsi Estetik
Tajuk : 1.1) Irama
1.1.3) Corak Irama
Hasil Pembelajaran : Aras
2 Mengecam not panjang, not pendek dan tanda rehat daripada sekumpulan bunyi
yang diperdengar dengan betul.
Aras 3
Mengenal pasti nilai not dan tanda rehat dalam corak irama yang diperdengar
dengan betul.
Aktiviti Pelajar : Mengenalkan bilangan not-not yang
berlainan jenis dalam sekumpulan not.
Pengetahuan Sedia Ada : 1) Murid-murid sudah dapat
mengecam nilai not dan tanda rehat yang dimainkan secara terasing dengan betul.
Konsep : Irama
ABM : Papan putih, piano, OHP dengan transparensi
sekumpulan not, besi segi tiga
Nilai Murni : Berdikari, hormat-menghormati, kerjasama
KBKK : Mengenal
pasti nilai not yang dilihati.
Perkara
|
Aktiviti
|
Fokus
Pembelajaran
|
ABM
/
Catatan
|
Permulaan
(10
minit)
|
1.0)
Guru membuat ulang kaji dengan murid tentang nilai not “minim” dan “krocet”,
serta tanda rehat “krocet”.
|
Jenis
nilai not dan tanda rehat.
|
Papan
putih
|
Perkembangan
(25
minit)
|
1.0)
Guru memainkan sekumpulan not. Murid mendengar.
1.1)
Guru mengarah murid supaya mencari keluar bilangan not “minim”, “krocet”,
serta tanda rehat “krocet” yang terdapat dalam kumpulan not tersebut.
|
Mengecam
dan mengenalpasti jenis not
|
Piano
|
Kemuncak
(20
minit)
|
1.0)
Guru menunjukkan sekumpulan not.
1.1)
Setiap murid diagih sebuah besi segi tiga.
1.2)
Guru mengarah murid memainkan not-not yang dibaca dengan memainkan besi segi
tiga.
|
Memain
alat perkusi berdasar not
|
OHP
dengan transparensi sekumpulan not.
Besi
segi tiga
|
Penutup
(5
minit)
|
1.0)
Guru memain serangkap not. Murid diminta menyebut keluar jenis nilai not dan
tanda rehat yang diperdengar dengan urutan yang betul.
|
Ingatan
terhadap jenis not
|
Piano
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan